گروه ادب و هنر-مهرنوش سلماسی: در حالی که کمتر از ۳ ماه تا آغاز سی‌ودومین جشنواره فیلم فجر زمان باقی مانده، به نظر می‌رسد امسال مهم‌ترین رخداد سینمایی کشور با حضور پرتعداد فیلم‌های شاخص برگزار شود.

سینما-فیلم محمد (ص)

 در اولین جشنواره‌ای که در دولت یازدهم برگزار می‌شود فیلم‌هایی حضور می‌یابند که اغلب آنها در دولت دهم ساخته شده‌اند یا پروانه ساخت گرفته‌اند. احتمال حضور فیلمسازانی چون ابراهیم حاتمی‌کیا، مسعود کیمیایی، بهروز افخمی، مجید مجیدی، کمال تبریزی، احمدرضا درویش، رضا میرکریمی، محمدمهدی عسگرپور و محسن امیریوسفی، آسمان جشنواره سی‌ودوم را پرستاره کرده است.

محمد(ص)

مجید مجیدی چند سالی است درگیر پروژه عظیم «محمد( ص)» است؛ فیلمی که از دوران جاهلیت و تولد حضرت محمد(ص) آغاز می‌شود و تا 12 سالگی پیامبر اکرم در اولین سفر ایشان به همراه عمویشان ابوطالب به شام به پایان می‌رسد. محمد(ص) پرهزینه‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران است و تعدادی از شاخص‌ترین چهره‌های سینمای جهان چون ویتوریو استرارو، فیلمبردار برنده اسکار و اسکات اندرسون، مدیر جلوه‌های ویژه هالیوود در این پروژه با مجیدی همکاری کرده‌اند. علیرضا شجاع‌نوری، مهدی پاکدل، داریوش فرهنگ،‌محسن تنابنده، ساره بیات و... از جمله بازیگران این فیلم هستند. مجیدی بخش‌‌هایی از فیلمش را در آفریقا فیلمبرداری کرد. فیلم هم‌اکنون در مرحله فنی قرار دارد و با اینکه فیلمبرداری‌اش مدتی است به پایان رسیده هنوز مشخص نیست که به جشنواره امسال می‌رسد یا نه.

چ

ابراهیم حاتمی‌کیا پس از فیلم «گزارش یک جشن» که امکان اکران عمومی نیافت، سراغ زندگی یکی از اسطوره‌های انقلاب و دفاع‌مقدس رفت. فیلم سینمایی «چ» به 2 شبانه‌روز از زندگی شهید مصطفی چمران می‌پردازد؛ فیلمی که از بازگشت حاتمی‌کیا به سینمای دفاع مقدس حکایت دارد. فیلم حاتمی‌کیا را می‌توان مهم‌ترین پروژه فاخر بنیاد سینمایی فارابی دانست که فیلمبرداری و آماده‌سازی‌اش 2 سال به طول انجامیده است.

در فیلم چ، فریبرز عرب‌نیا نقش شهید چمران را بازی کرده است. حضور عرب‌نیا حاشیه‌هایی را در این پروژه به همراه داشت و در نهایت سکانس فینال فیلم بدون حضور این بازیگر که با تهیه‌کنندگان دچار اختلاف شده بود فیلمبرداری شد. سعید راد نیز در این فیلم نقش شهید تیمسار فلاحی را ایفا کرده و بابک حمیدیان و مریلا زارعی از دیگر بازیگران این اثر سینمایی هستند. قرار بود سال گذشته فیلم چ به جشنواره برسد ولی با طولانی‌شدن مراحل فنی این اتفاق نیفتاد تا در جشنواره سی‌ودوم از این ساخته حاتمی‌کیا رونمایی شود.

متروپل

مسعود کیمیایی پس از فیلم «جرم» که اثر برگزیده بیست‌و‌نهمین جشنواره فیلم فجر شد چند فیلمنامه را آماده ساخت کرد ولی هر بار مشکلی مانع از کلید خوردن این پروژه شد تا اینکه با «متروپل» طلسم فیلم نساختن این کارگردان شکسته شد. نکته جالب توجه این فیلم، حضور پررنگ یک کاراکتر زن است که در آثار کیمیایی بی‌سابقه به نظر می‌رسد. او فیلمش را با نام «کلید شکسته» آغاز کرد ولی پس از پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری که با نماد کلید در انتخابات حاضر شده بود، کیمیایی ترجیح داد نام فیلمش را تغییر دهد. او پس از اینکه سینمای قدیمی متروپل را به عنوان لوکیشن اصلی فیلمش انتخاب کرد، نام این سینما را روی آخرین اثر خود گذاشت. مهناز افشار، محمدرضا فروتن و پولاد کیمیایی بازیگران اصلی متروپل هستند؛ فیلمی که یکی از آثار بحث‌برانگیز جشنواره امسال خواهد بود.

مهمان داریم

محمد مهدی عسگر پور مدیرعامل خانه سینما در روزهایی که این تشکل صنفی توسط وزارت ارشاد تعطیل شده بود به حوزه هنری رفت و فیلم «مهمان داریم» را کلید زد. فیلم با بازی پرویز پرستویی و آهو خردمند درباره یک خانواده شهید است که قرار است مهمان عزیزی برایشان بیاید. بهروز شعیبی، سهیلا گلستانی و معصومه قاسمی‌پور از دیگر بازیگران مهمان داریم هستند.

رستاخیز

احمدرضا درویش سرانجام با «رستاخیز» به جشنواره فجر می‌آید. سال گذشته نیز زمزمه حضور رستاخیز به جشنواره مطرح شد ولی ابتدا گفته شد فیلم آماده نمایش نیست و بعد درویش اعلام کرد تمایل نداشته آخرین ساخته سینمایی‌اش را به جشنواره‌ای بدهد که مدیران سینمایی دولت دهم برگزارش می‌کنند. رستاخیز سال 88 کلید خورد و پس از نزدیک یک سال فیلمبرداری‌اش به پایان رسید. درویش مراحل فنی فیلمش را در استودیویی در لندن انجام داد و طارق انوار تدوینگر نامزد جایزه اسکار 2010 آن را مونتاژ کرد و استیفن واریک، آهنگساز برنده اسکار، موسیقی متن‌اش را ساخت. رستاخیز مقطع تاریخی مرگ معاویه تا شهادت امام‌حسین(ع) را روایت می‌کند. آرش آصفی، پوریا پورسرخ، حسن‌ پورشیرازی، فرهاد قائمیان، بابک حمیدیان، انوشیروان ارجمندو میرطاهر مظلومی از جمله بازیگران این فیلم هستند.

آذر، شهدخت، پرویز و دیگران

بهروز افخمی پس از سال‌ها دوری از سینمای اصلی، پشت دوربین ایستاده و فیلم «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران‌» را کارگردانی می‌کند. یکی از حرفه‌ای‌ترین کارگردان‌های پس از انقلاب در یک دهه اخیر فقط کمدی جذاب «سن‌پترزبورگ» را به عنوان اثری موفق در کارنامه داشته که این فیلم هم با تدوینی که مطلوب افخمی نبود روی پرده رفت. افخمی در فیلم تازه‌اش سراغ رمان همسرش مرجان شیرمحمدی رفته که چند ماهی است منتشر شده است. به این ترتیب فیلم تازه افخمی را می‌توان اقتباسی ادبی نیز دانست. مهدی فخیم‌زاده، رامبد جوان، گوهر خیراندیش، مرجان شیرمحمدی و امیرعلی دانایی ازجمله بازیگران این فیلم هستند. تصادفی که سرصحنه برای گوهر خیراندیش پیش آمد مهم‌ترین حاشیه قابل ذکر فیلم آخر افخمی است.

امروز

رضا میرکریمی در هر فیلمش دست به تجربه‌ای تازه می‌زند. «امروز» فیلم تازه این کارگردان در یک شبانه‌روز می‌گذرد و پرویز پرستویی و سهیلا گلستانی نقش‌های اصلی‌اش را بازی می‌کنند. بیشتر صحنه‌های فیلم در یک بیمارستان فیلمبرداری می‌شود و بیشتر سکانس‌هایش در شب می‌گذرد. فیلم داستان یونس راننده کهنه‌کار تاکسی است که در پایان یک روز کاری، به زن جوانی کمک می‌کند تا به بیمارستان برسد. غافل از اینکه در بیمارستان اتفاق‌های زیادی در انتظار اوست.

طبقه حساس

کمال تبریزی پس از 2سال و بعد از بارها بازنویسی فیلمنامه توسط پیمان قاسم‌خانی سرانجام موفق شد برای فیلم تازه‌اش پروانه ساخت بگیرد. فیلمنامه‌ای که در ابتدا «قبر دو طبقه» نام داشت و در مرحله تولید به «طبقه حساس» تغییر نام یافت. رضا عطاران، پانته‌آ بهرام، آزاد صمدی، بهاره رهنما، پیمان قاسم‌خانی و محمدرضا فروتن ازجمله بازیگران این فیلم هستند. فیلم داستان مردی را روایت می‌کند که پس از مرگ همسرش او را در یک قبر دوطبقه دفن می‌کند اما پس از مدتی که سر مزار همسرش می‌رود متوجه می‌شود به اشتباه مردی غریبه هم در آن مکان دفن شده است. طبقه حساس اثری کمدی است که از همین حالا می‌توان گیشه‌ای پررونق را برایش پیش‌بینی کرد. کمال تبریزی در این سال‌ها «پاداش» و «خیابان‌های آرام» را کارگردانی کرده که هیچ کدام موفق به اکران عمومی نشده‌اند.

کلاشینکف

پس از فیلم بحث‌برانگیز «گشت‌ارشاد» سعید سهیلی سراغ پروژه‌ای تازه رفته که خط داستانی عجیبی دارد. داستان مردی که با یک کلاشینکف در خیابان حضور دارد. اینطور که سهیلی می‌گوید فیلم کلاشینکف یک اثر اجتماعی است که اغلب وقایع آن در کف خیابان رخ می‌دهد. فرهاد اصلانی، رضا عطاران، جمشید هاشم‌پور و ساعد سهیلی از بازیگران آن هستند.

بلوک 9 خروجی 2

علیرضا امینی فیلم تازه‌اش را در سکوت خبری در تهران کلید زد؛ فیلمی که ابتدا قرار بود حامد بهدادیکی از نقش‌های اصلی‌اش را بازی کند ولی با انصراف این بازیگر، حمیدرضا‌ آذرنگ جایگزین او شد. امیر جعفری، شبنم مقدمی، پانته‌آ بهرام و الهام کردا از دیگر بازیگران این فیلم هستند که هنوز خط داستانی‌اش منتشر نشده است. گفته می‌شود «بلوک 9 خروجی2» اثری اجتماعی است که امینی آن را در امتداد فیلم قبلی‌اش «انتهای خیابان هشتم» کارگردانی کرده است.

آشغال‌های دوست داشتنی

سومین ساخته محسن امیر یوسفی قرار بود سال گذشته در جشنواره فجر حاضر باشد ولی ظاهرا رضایت نداشتن فارابی به عنوان سرمایه‌گذار از برخی سکانس‌های «آشغال‌های دوست داشتنی» باعث شد هم روند تولید فیلم طولانی‌تر شود و هم اینکه ترجیح داده شود این اثر سینمایی به جشنواره نیاید. حضور بازیگرانی چون هدیه تهرانی و عزت‌الله انتظامی و مضمون کنجکاو‌برانگیز فیلم را اگر کنار تجربه‌های متفاوت قبلی سازنده‌اش بگذاریم آشغال‌های دوست داشتنی را می‌توانیم یکی از آثار مهم و شاخص جشنواره امسال بدانیم.

دیگر فیلم‌های بحث‌انگیز

«اشباح» داریوش مهرجویی که هنوز کلید نخورده، «50 قدم آخر» کیومرث پوراحمد، «فصل فراموشی فریبا» عباس رافعی، «ردکارپت» رضا عطاران، «معراجی‌ها»ی مسعود ده‌نمکی، «تمشک» سامان سالور، «همه چیز برای فروش» امیرحسین ثقفی، «مردن به وقت شهریور» هاتف علیمردانی، «ساکن طبقه وسط» شهاب حسینی و«سیزده» هومن سیدی، از دیگر تولیدات شاخص امسال هستند که در صورت حضور در جشنواره،ترافیک فیلم‌های مطرح را برای رقابت بر سر سیمرغ‌های جشنواره فجر 32 طولانی‌تر می‌کنند. 

کد خبر 239078

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز